Volgende race, en ook jammer genoeg de laatste (24-10-2004).
Grand Prix van Brazilië. Circuit : Interlagos Plaats : Interlagos, Brazilië Datum : 24-10-2004 Tijd : Kwalificatie 7:00, race 7:30 Lengte : 4,309 km Baanrecord : 1:14,755 door Michael Schumacher, Ferrari (2000)
Winnaars. 2003 Giancarlo Fisichella Jordan 306,3 1 1:31:17,748 2002 Michael Schumacher Ferrari 311,4 1 1:31:43,663 2001 David Coulthard McLaren 312,5 2 1:39:00,834 2000 Michael Schumacher Ferrari 302,8 2 1:31:35,271 1997 Jacques Villeneuve Williams 1:36:06,990
dieterke schreef: schumi of de jacques villeneuve mag da daar winnen, ale den barrichello ook
villeneuve rijd ni mee denk ikze
Kdenket wel. Villeneuve reed een betere qualifying dan Alonso in Suzuka. Dat wil zeggen: zijn pure snelheid is nu gelijk aan die van Alonso. Bovendien heeft hij een contract voor 3 wedstrijden. Als Renault BAR nog wil inhalen moet BAR 0 punten halen, en Renault 1-2 scoren; wie gaan ze daarvoor meebrengen? Schumi en Kimi?
Echt veel zin heeft hij er niet in. Logisch: de Grand Prix van Brazilië zou wel eens zijn laatste kunnen worden. Toch wil David Coulthard zich nog niet neerleggen bij een afscheid van de Formule 1.
Het wordt Coulthards 174ste Grand Prix. Van dat indrukwekkende aantal reed hij er 150 voor McLaren. Een recordsamenwerking, waaraan in Interlagos een einde komt. “Natuurlijk ga ik met gemengde gevoelens naar Brazilië”, zegt de Schot. “Het waren negen geweldige seizoenen met het team. Ik ben ervan overtuigd dat ik de snelheid heb om nog een tijdje door te gaan, ik ben nog niet klaar om met pensioen te gaan.” Coulthard hoopt op een rentree à lá Jacques Villeneuve: “als ik volgend jaar geen plekje kan vinden is dat jammer, maar dan ga ik het een jaar later gewoon weer proberen.”
Norbert Haug werkte vanaf het begin samen met Coulthard. “David is altijd 100 procent toegewijd aan zijn werk. Hij heeft de afgelopen negen jaar fantastisch werk geleverd.”
Volgend jaar komt McLaren aan de start met Kimi Räikkönen en Juan Pablo montoya.
Laatst aangepast door
Juurn
op 20/10/2004 22:29:16u
(1x aangepast)
In de middagsessie lijkt het erop alsof iedereen iets te bewijzen heeft. Coulthard staat meteen weer vooraan. Barrichello kan alleen maar naderen, terwijl ook Raikkonen meedoet voor de kop. Button mengt zich met de BAR in de strijd, terwijl Trulli namens Toyota even de kop opeist. Michael Schumacher laat ook weer van zich horen, maar nog niet meteen als snelste. Coulthard blijft meegaan in de vele verschuivingen van de toppers, terwijl Webber zelfs de Jaguar eventjes in de top 3 rijdt.
Halverwege het tweede uur is het Raikkonen die een halve seconde sneller is dan zijn teamgenoot, maar Buttoen en Sato dringen aan. Ralf Schumacher zorgt ervoor dat Williams ook in de middagsessie gezien wordt.
Montoya en Michael Schumacher lijken zich op de race setup te concentreren als ze even later toch weer oprukken naar voren en de wereldkampioen zelfs twee tienden sneller is dan Raikkonen. Barrichello plaatst zich op duizendsten achter de Fin en dan wordt het eindelijk even wat rustiger vooraan.
Voor tien minuten maar want dan is Schumacher weer sneller onderweg, maar hij gaat naar binnen. Button maakt zijn snelle ronde wel af en passeert de Duitser.
Alonso heeft dan de Renault ook weer in de top 6 gezet, al geeft hij twee tienden toe op Button. Davidson is sneller en zet een tweede BAR bij de eerste drie.
Ondertussen rijdt Robert Doornbos weer vele ronden voor Jordan. Heidfeld is vanmiddag sneller, en na een half uur gaat ook Glock hem voorbij.
Terwijl iedereen klaagt over de enorm hobbelige baan valt het aantal uitstapjes weer mee. Zonta maakt twee keer een fraaie spin, en andere coureurs hebben soms een uitloopstrook nodig, maar allemaal zonder schade.
Tien minuten voor het eind is Schumacher bijna een halve seconde sneller dan Button, en Barrichello haalt daar nog eens anderhalf tiende vanaf. Robert Doornbos maakt in de achterste regionen een zelfde sprong want hij is bijna twee seconden sneller en noteert een zestiende tijd. Ook Heidfeld verbetert zich, maar geeft dan nog altijd vier tiende toe.
Als Raikkonen in de laatste minuut definitief oprukt naar de derde plaats pakt Doornbos weer enkele tienden en schuift drie plaatsen op naar de dertiende plaats !
Uitslag vrijdagmiddagtraining. 01 Barrichello Ferrari Ferrari B 1:11,166 25 02 M.Schumacher Ferrari Ferrari B 1:11,334 0,168 28 03 Raikkonen McLaren Mercedes M 1:11,526 0,360 20 04 Button BAR Honda M 1:11,731 0,565 25 05 Davidson BAR Honda M 1:11,920 0,754 31 06 Sato BAR Honda M 1:11,988 0,822 23 07 Alonso Renault Renault M 1:12,005 0,839 30 08 Massa Sauber Petronas B 1:12,183 1,017 24 09 Briscoe Toyota Toyota M 1:12,209 1,043 34 10 R.Schumacher Williams BMW M 1:12,235 1,069 26 11 Montoya Williams BMW M 1:12,280 1,114 24 12 Villeneuve Renault Renault M 1:12,316 1,150 31 13 Doornbos Jordan Ford B 1:12,345 1,179 27 14 Zonta Toyota Toyota M 1:12,347 1,181 30 15 Coulthard McLaren Mercedes M 1:12,430 1,264 24 16 Fisichella Sauber Petronas B 1:12,631 1,465 29 17 Webber Jaguar Cosworth M 1:12,816 1,650 35 18 Heidfeld Jordan Ford B 1:13,114 1,948 24 19 Bruni Minardi Cosworth B 1:13,467 2,301 31 20 Klien Jaguar Cosworth M 1:13,509 2,343 32 21 Baumgartner Minardi Cosworth B 1:13,979 2,813 25 22 Wirdheim Jaguar Cosworth M 1:14,303 3,137 28 23 Leinders Minardi Cosworth B 1:14,754 3,588 10
Na de eerste groep waarin Klien de Jordans en Minardi's voorblijft treffen we in de tweede groep al enkele bekende namen, Button en Alonso. Zij nemen afstand van de rest, al moet Alonso zelf meer dan drie tienden toegeven op Button. De Spanjaard blijft zijn ervaren teamgenoot Villeneuve wel bijna vier tienden voor. De tijd van Button is goed, want van de derde groep is alleen Raikkonen sneller. Sato is een fractie langzamer terwijl Coulthard niet verder komt dan een achtste tijd, met nog vijf toppers te gaan.
Ralf Schumacher komt in de Williams de BAR's niet voorbij. Maar broer Michael is nog langzamer, waarschijnlijk heeft Ferrari rekening gehouden met het verlies van tien plaatsen ivm de motorwissel, en de wagen volgetankt.
Filipe Massa verrast voor thuispubliek met een tweede tijd, drie honderdsten achter Raikkonen. Maar in tegenstelling tot Schumacher is hij waarschijnlijk heel licht.
En dan resteren nog twee coureurs met de snelste tijd in de prekwalificatie, beiden afkomstig uit Zuid-Amerika. Montoya lukt het om Raikkonen af te troeven, maar Barrichello zet zijn landgenoten op de banken door nog sneller te zijn.
Kwalifitcatie 01 Barrichello Ferrari Ferrari B 1:10,646 6 02 Montoya Williams BMW M 1:10,850 0,204 6 03 Raikkonen McLaren Mercedes M 1:10,892 0,246 6 04 Massa Sauber Petronas B 1:10,922 0,276 6 05 Button BAR Honda M 1:11,092 0,446 6 06 Sato BAR Honda M 1:11,120 0,474 6 07 R.Schumacher Williams BMW M 1:11,131 0,485 6 08 M.Schumacher Ferrari Ferrari B 1:11,386 0,740 6 09 Alonso Renault Renault M 1:11,454 0,808 6 10 Trulli Toyota Toyota M 1:11,483 0,837 6 11 Fisichella Sauber Petronas B 1:11,571 0,925 6 12 Webber Jaguar Cosworth M 1:11,665 1,019 6 13 Coulthard McLaren Mercedes M 1:11,750 1,104 6 14 Villeneuve Renault Renault M 1:11,836 1,190 6 15 Zonta Toyota Toyota M 1:11,974 1,328 6 16 Klien Jaguar Cosworth M 1:12,211 1,565 6 17 Heidfeld Jordan Ford B 1:12,829 2,183 6 18 Glock Jordan Ford B 1:13,502 2,856 6 19 Baumgartner Minardi Cosworth B 1:13,550 2,904 6 20 Bruni Minardi Cosworth B 3
-> Schumacher komt te staan op de 1 plaats, hij wordt 10 plaatste naar achteren geschoven omdat hij een 2e auto nodig had.. hij is zwaar de bandenmuur in gegaan met zijn ferrari maar kwam er zonder meer uit, de motor was wel volledig uitgebrand.
01 Montoya Williams BMW M 71 1:28:01,451 10 02 Raikkonen McLaren Mercedes M 71 + 1,022 8 03 Barrichello Ferrari Ferrari B 71 + 24,099 6 04 Alonso Renault Renault M 71 + 48,908 5 05 R.Schumacher Williams BMW M 71 + 49,740 4 06 Sato BAR Honda M 71 + 50,248 3 07 M.Schumacher Ferrari Ferrari B 71 + 50,626 2 08 Massa Sauber Petronas B 71 + 1:02,310 1 09 Fisichella Sauber Petronas B 71 + 1:03,842 0 10 Villeneuve Renault Renault M 70 + 1 ronde 0 11 Coulthard McLaren Mercedes M 70 + 1 ronde 0 12 Trulli Toyota Toyota M 70 + 1 ronde 0 13 Zonta Toyota Toyota M 70 + 1 ronde 0 14 Klien Jaguar Cosworth M 69 + 2 ronden 0 15 Glock Jordan Ford B 69 + 2 ronden 0 16 Baumgartner Minardi Cosworth B 67 + 4 ronden 0 17 Bruni Minardi Cosworth B 67 + 4 ronden 0 u Webber Jaguar Cosworth M 23 ongeluk 0 u Heidfeld Jordan Ford B 15 versnelling 0 u Button BAR Honda M 3 motor 0