De Nürburgring was een van de meest fameuze en beruchte circuits ter wereld, met zijn 22 km lengte door de Eifel, met heuse 'jumps' en zonder al te veel veiligheidsvoorzieningen. Het afschuwelijke ongeluk van Niki Lauda in 1976 betekende het einde van de oude 'Nordschleife'.
Winnaars.
2004 Michael Schumacher Ferrari 2003 Ralf Schumacher Williams 2002 Rubens Barrichello Ferrari 2001 Michael Schumacher Ferrari 2000 Michael Schumacher Ferrari 1997 Jacques Villeneuve Williams
Track
Naam Nürburgring Plaats Adenau, Duitsland Datum race 29-05-2005 Lengte 5,144km Ronden 60 Totaal km 308,623 km Baanrecord 1:18,805 min = 208,129 km/u door Heinz Harald Frentzen, Williams Renault (1997) Adres Nürburgring Gmbh, D-5489, Nürburg/Eifel Duitsland
Anyway, zalig circuit! 90% van den tijd moeten de motoren vol gas geven, waardoor enkel de meest betrouwbare wagens de eindstreep halen. Ik verwacht deze keer veel van McLaren, en niet zo zeer van BMW, ook al heeft Heidfeld de pole, BMW's zijn dit seizoen zéér slechte starters, dus Kimi gaat die nog voor den eersten bocht voorbij vliegen
Ja da kaartje moe nog aangepast worden zeker, schiet me nie dood é
01 Heidfeld Williams BMW M 1:30,081 3 02 Raikkonen McLaren Mercedes M 1:30,197 0,116 3 03 Webber Williams BMW M 1:30,368 0,287 3 04 Trulli Toyota Toyota M 1:30,700 0,619 3 05 Montoya McLaren Mercedes M 1:30,890 0,809 3 06 Alonso Renault Renault M 1:31,056 0,975 3 07 Barrichello Ferrari Ferrari B 1:31,249 1,168 3 08 R.Schumacher Toyota Toyota M 1:31,392 1,311 3 09 Fisichella Renault Renault M 1:31,566 1,485 3 10 M.Schumacher Ferrari Ferrari B 1:31,585 1,504 3 11 Massa Sauber Petronas M 1:32,205 2,124 3 12 Coulthard Red Bull Cosworth M 1:32,553 2,472 3 13 Button BAR Honda M 1:32,594 2,513 3 14 Liuzzi Red Bull Cosworth M 1:32,642 2,561 3 15 Villeneuve Sauber Petronas M 1:32,891 2,810 3 16 Sato BAR Honda M 1:32,926 2,845 3 17 Monteiro Jordan Toyota B 1:35,047 4,966 3 18 Friesacher Minardi Cosworth B 1:35,954 5,873 3 19 Karthikeyan Jordan Toyota B 1:36,192 6,111 3 20 Albers Minardi Cosworth B 1:36,239 6,158 3
BAR doet dit weekend weer mee, maar moet nog als eerste van start in de kwalificatie. De kwalificatie die weer bestaat uit één sessie en één ronde. Geen zondagmorgen sessie meer, en dus zijn de wagens vandaag alweer voorzien van benzine voor de race. BAR noteert nog geen toptijden. Ze blijven veel auto's voor bij de eerste tien coureurs, maar Massa en Coulthard zijn sneller.
Fisichella is een flinke stap sneller, maar Trulli haalt er nog eens negentiende vanaf. Barrichello en Ralf Schumacher kwalificeren zich tussen beide Italianen in. Hopelijk voor Michael Schumacher heeft hij een andere strategie dan zijn directe concurrenten want de Duitser eindigt zelfs achter Fischella (uiteindelijk de tiende plaats).
De tijd van Trulli blijkt plotseling heel sterk als Montoya en Alonso er niet aankomen. Maar Webber laat zien dat het wel sneller kan, hij haalt er drietiende vanaf. En Heidfeld gaat zelfs nog harder, waardoor Williams zich verzekerd weet van plaats twee en drie als alleen de winnaar van vorige race nog zijn ronde moet rijden.
En dat wordt totaal onverwacht plaats een en drie, want Raikkonen weet tegen alle verwachtingen niet sneller te gaan al plaatst hij zich wel op de eerste rij.
Rubens Barrichello gaat voortaan voor niemand meer aan de kant. Zeker niet voor zijn teamgenoot.
In een interview met Gazetta dello Sport beklaagt de Braziliaan zich over de inhaalactie van Michael Schumacher in Monaco. Daar troefde de Duitser zijn teammaat in de laatste ronde af in de strijd om zevende plaats. Barrichello baalt.
„Het had helemaal mis kunnen gaan“, vindt Barrichello. „Ik will niet de zeurpiet uithangen, maar nu ik weet dat Michael mij niet respecteert in een gevecht, zal ik dat ook niet meer doen bij hem. Hij is vanaf nu niet meer mijn teamgenoot, maar slechts een concurrent zoals alle anderen.”
Barrichello ziet maar een manier om de nare smaak van Monaco weg te spoelen. „Ik will winnen op de Nurburgring.“
*zucht, hij heeft wel gelijk maar daarom gaan de prestaties niet op verbeteren als ze zo tegen mekaar gaan rijden*
Wa een ramp voor Raïkonen in de laatste ronde. Alonso was serieus aant terugkomen ma khad toch liever een eerlijk gevecht gezien in de laatste ronde. Dien zakte gewoon door zijn ophanging Wrs doorda dien band scheeft aan draaien was da die ophanging teveel belast werd
Ferrari 3 en 5, toch al iets beter we moeten content zijn met vele minder nu ^^
01 Alonso Renault Renault M 59 1:31:46,648 10 02 Heidfeld Williams BMW M 59 + 16,567 8 03 Barrichello Ferrari Ferrari B 59 + 18,549 6 04 Coulthard Red Bull Cosworth M 59 + 31,588 5 05 M.Schumacher Ferrari Ferrari B 59 + 50,445 4 06 Fisichella Renault Renault M 59 + 51,932 3 07 Montoya McLaren Mercedes M 59 + 58,173 2 08 Trulli Toyota Toyota M 59 + 1:11,091 1 09 Liuzzi Red Bull Cosworth M 59 + 1:11,529 0 10 Button BAR Honda M 59 + 1:35,786 0 11 Raikkonen McLaren Mercedes M 58 klapband 0 12 Sato BAR Honda M 58 + 1 ronde 0 13 Villeneuve Sauber Petronas M 58 + 1 ronde 0 14 Massa Sauber Petronas M 58 + 1 ronde 0 15 Monteiro Jordan Toyota B 58 + 1 ronde 0 16 Karthikeyan Jordan Toyota B 58 + 1 ronde 0 17 Albers Minardi Cosworth B 57 + 2 ronden 0 18 Friesacher Minardi Cosworth B 56 + 3 ronden 0 u R.Schumacher Toyota Toyota M 33 spin 0 u Webber Williams BMW M 0 ongeluk 0
McLaren heeft op de Nürburgring bewust risico genomen door Kimi Räikkönen met een beschadigde band door te laten rijden. “Het leven is vol met risico’s.”
Na afloop van de Grand Prix van Europa maakte McLaren bekend dat het op de hoogte was van Räikkönens beschadigde linkervoorband. De Fin remde een vlakke kant op het rubber toen hij Jacques Villeneuve probeerde uit te remmen. Vanaf dat moment had Räikkönen last van hevige vibraties, die er in de laatste ronde voor zorgden dat zijn voorwielophanging afbrak.
“Toen we zagen dat Kimi’s band beschadigd was hebben we de situatie over de radio met hem besproken”, aldus Ron Dennis na de race. “We wisten dat het verkeerd kon gaan, maar we hebben besloten om het erop te wagen. Noch het team, noch Kimi heeft spijt van deze beslissing. Het leven is vol met risico’s. Wij hebben het risico genomen en de boete ervoor betaald.”
De beslissing van McLaren heeft al tot veel protesten geleid in de media. Volgens veel kranten neemt McLaren een loopje met het gevaar. Het Algemeen Dagblad noemt de strategie van McLaren ‘een gokje met de dood’, terwijl het blad RaceReport McLaren omschrijft als ‘een gevaar voor de sport.’ Concurrent Williams is het echter met de beslissing eens. “Het is makkelijk om kritiek te leveren, maar wij hadden hetzelfde gedaan”, aldus technisch directeur Sam Michael.