2004 Michael Schumacher - Ferrari 2003 David Coulthard - McLaren 2002 Michael Schumacher - Ferrari 2001 Michael Schumacher - Ferrari 2000 Michael Schumacher - Ferrari 1999 Eddie Irvine - Ferrari 1997 David Coulthard - McLaren
Op de eerste vrijdag, zonder Minardi, lijkt McLaren er klaar voor. Nadat De la Rosa in het eerste uur al vooraan meereed is hij het tweede uur het snelst, terwijl Raikkonen ook sneller is dan de concurrentie. Heidfeld zet de Williams ook nog voor Schumacher.
01 De la Rosa McLaren Mercedes M 1:25,376 28 02 Raikkonen McLaren Mercedes M 1:25,676 0,300 15 03 Heidfeld Williams BMW M 1:25,940 0,564 23 04 M.Schumacher Ferrari Ferrari B 1:26,081 0,705 15 05 Montoya McLaren Mercedes M 1:26,227 0,851 14 06 Massa Sauber Petronas M 1:26,357 0,981 19 07 Alonso Renault Renault M 1:26,562 1,186 21 08 Button BAR Honda M 1:26,611 1,235 26 09 Barrichello Ferrari Ferrari B 1:26,639 1,263 14 10 Fisichella Renault Renault M 1:26,667 1,291 23 11 Zonta Toyota Toyota M 1:26,808 1,432 31 12 Coulthard Red Bull Cosworth M 1:27,017 1,641 22 13 R.Schumacher Toyota Toyota M 1:27,162 1,786 16 14 Trulli Toyota Toyota M 1:27,195 1,819 24 15 Webber Williams BMW M 1:27,329 1,953 19 16 Villeneuve Sauber Petronas M 1:27,513 2,137 16 17 Klien Red Bull Cosworth M 1:27,544 2,168 14 18 Sato BAR Honda M 1:27,891 2,515 20 19 Karthikeyan Jordan Toyota B 1:28,168 2,792 29 20 Doornbos Jordan Toyota B 1:28,620 3,244 30 21 Liuzzi Red Bull Cosworth M 1:28,926 3,550 7 22 Monteiro Jordan Toyota B 1:28,671 3,295 23
Het wordt een moeilijk jaar voor ferrari met de nieuwe regels en de nieuwe auto die ze maar binnen paar GP's gaan gebruiken...
Kwalificatie
Giancarlo Fisichella heeft de snelste tijd neergezet in de eerste kwalificatiesessie. Door een hevige regenbui liepen de rondetijden ver uiteen. Michael Schumacher eindigde de dag als achttiende, drie plaatsen achter Christijan Albers.
01 Fisichella Renault Renault M 1:33,171 3 02 Trulli Toyota Toyota M 1:35,270 2,099 3 03 Webber Williams BMW M 1:36,717 3,546 3 04 Villeneuve Sauber Petronas M 1:36,984 3,813 3 05 Klien Red Bull Cosworth M 1:37,486 4,315 3 06 Coulthard Red Bull Cosworth M 1:38,320 5,149 3 07 Heidfeld Williams BMW M 1:39,717 6,546 3 08 Button BAR Honda M 1:41,512 8,341 3 09 Karthikeyan Jordan Toyota B 1:44,357 11,186 3 10 Raikkonen McLaren Mercedes M 1:44,997 11,826 3 11 Montoya McLaren Mercedes M 1:45,325 12,154 3 12 Barrichello Ferrari Ferrari B 1:45,481 12,310 3 13 Monteiro Jordan Toyota B 1:46,846 13,675 3 14 Alonso Renault Renault M 1:47,708 14,537 3 15 Albers Minardi Cosworth B 1:49,230 16,059 3 16 Friesacher Minardi Cosworth B 1:50,864 17,693 3 17 R.Schumacher Toyota Toyota M 1:51,495 18,324 3 18 M.Schumacher Ferrari Ferrari B 1:57,931 24,760 3 19 Sato BAR Honda M 1 20 Massa Sauber Petronas M 2
Giancarlo is het onbetwiste goudhaantje van Melbourne. De Renault-coureur zet zijn pole-position tijdens de seizoenouverture om in een klinkende overwinning. Fernando Alonso maakt het Renault-succes compleet door als derde te finishen, vlak achter Rubens Barrichello.
Bij de start demonstreert Giancarlo Fisichella dat ook anno 2005 de Renault de beste starts in huis heeft. De Italiaan rijdt onbedreigd naar de eerste bocht, met Jarno Trulli in zijn kielzog. Daarachter laat David Coulthard door middel van het betere ellebogenwerk de lokale held Mark Webber achter zich. Heidfeld en Klien maken de top-zes compleet. Vooraf hield iedereen rekening met een inhaalrace van Michael Schumacher. Gestart vanaf de achttiende plaats komt de Duitser er echter de hele race niet aan te pas. Samen met Kimi Räikkönen, die na een probleem op de grid vanuit de pitstraat start, probeert Schumacher zich een weg te snijden door het veld, maar behalve de twee Jordans van Karthikeyan en Monteiro laat niemand zich door de wereldkampioen intimideren. Schumacher en Räikkönen bivakkeren rondenlang in de buurt van de vijftiende plek.
Rond de zestiende ronde dienen de eerste pitstops zich aan. Patrick Friesacher is de eerste die zich meldt. Nu de bandenwissels tot het verleden behoren, valt er op strategisch vlak niet veel meer te verdienen, zo blijkt in de eerste race onder het nieuwe reglement. Iedereen is gestart met min of meer dezelfde hoeveelheid benzine, getuigde het smalle raamwerk waarbinnen de rijders zich melden voor hun bevoorrading. Voor Christijan Albers blijkt de eerste stop een onoverkomelijke hindernis. Nadat de Nederlander het al zonder tweede versnelling moest stellen, geeft even later ook het kleinste verzet de geest. De debuterende Albers is daarmee na achttiende ronden de eerste uitvaller.
Ook Ralf Schumacher kent problemen bij zijn stop. De Duitser heeft last van zijn gordels en moet een tweede keer naar binnen om het euvel te laten verhelpen. Het kost hem flink wat plaatsen, want de Duitser komt na zijn stop niet meer in de top-tien voor. Ook zijn teamgenoot heeft zo zijn moeilijkheden. Jarno Trulli kan zijn tweede plaats namelijk niet lang vasthouden. De Italiaan zakt almaar verder terug en laat zich de kaas bij tijd en wijle wel heel makkelijk van het brood eten. Fernando Alonso en Jenson Button komen gemakkelijk aan de Toyota voorbij. Ook Jacques Villeneuve zakt snel terug. Reed de Canadees in de beginfase nog op de negende plaats, later kan hij het tempo niet meer volgen.
Ernstige bandenproblemen blijven uit. Hoewel een coureur volgens het reglement wel mag wisselen, zolang het maar niet tijdens het bijtanken is, maakt geen enkele rijder hiervan gebruik. De pitstopschema’s verlopen dus ook in het tweede deel vrijwel identiek. Ook nu is Patrick Friesacher de eerste die stopt. Het snelheidverschil tussen de vrijdagnacht in allerijl omgebouwde Minardi en de Jordans is alarmerend groot: tijdens de slotfase van de race geeft de Oostenrijker bijna vijf seconden per ronde toe op de snelste Jordan-rijder, Narain Karthikeyan, die op zijn beurt een stuk sneller is dan Tiago Monteiro in de tweede Jordan.
Voor Michael Schumacher komt vlak na zijn tweede stop het einde van de race. Tijdens een inhaalactie op Nick Heidfeld schat Schumacher de afstand tussen de twee verkeerd in. Heidfeld wordt op het gras gedwongen, kan niet op tijd remmen en ramt zijn Williams in de flank van Schumachers Ferrari. Hoewel Schumacher nog wel naar de pit kan rijden is het voor de wereldkampioen een voortijdige douche. Ook Heidfelds race zit erop, nadat de Duitser de hele race in het zicht van zijn teamgenoot Webber is blijven rijden.
Vooraan zit het veld dan nog dicht bij elkaar. Fisichella leidt relatief onbedreigd nu Jarno Trulli is teruggezakt. De nieuwe achtervolger heet David Coulthard, in de verbazingwekkend competitieve Red Bull. Ook de tweede auto van het team, in handen van Christian Klien, rijdt in de punten. Door de tweede serie pitstops weet Rubens Barrichello de schot voor te blijven, terwijl ook Alonso aan Coulthard voorbijgaat. De positie van Fisichella komt geen moment in gevaar. Nadat de coureur in 2003 al in Brazilië won, mag hij nu zijn tweede overwinning opstrijken. Maar waar ‘Fisico’ in Brazilië door een rekenfout pas twee weken later zijn beker in ontvangst mocht nemen, staat hij nu fier op het hoogste treetje van het erepodium. Als de voortekenen niet bedriegen gaan we hem daar dit seizoen nog wel vaker zien.