Juurn
wzl-lid
Sinds 5/3/2004
T: 43
R: 817
|
24/10/2004 -
9:01u
| Quote
|
Teams en fabrikanten hebben gemengd gereageerd op het nieuwe reglement voor 2005 en 2006 dat de FIA dit weekend presenteerde. Vooral de nieuwe motorenregel voor 2006 krijgt nog niet veel handen op elkaar.
De voornaamste verandering in het reglement is weer een nieuwe motorenregel. In 2005 moeten de krachtbronnen twee complete raceweekenden meegaan. Wie een motor moet vervangen, kan rekenen op een straf van tien plaatsen op de grid. In 2006 komt dan eindelijk de langverwachte 2,4 liter achtcilinder. Zoals te verwachten viel zijn veel autofabrikanten hier fel op tegen. Mercedes, Honda en BMW willen de FIA nog op andere gedachten brengen. De eensgezindheid bij de autofabrikanten blijkt kleiner dan gedacht, want Renault en Ferrari hebben min of meer verklaard voorstander te zijn. Ook had de FIA nog een aardigheidje voor de onafhankelijke teams, voor zover die er in 2006 nog zijn. Zij mogen gewoon blijven rijden met de huidige drieliter tiencilinders, op voorwaarde dat er een vermogensrestrictor wordt aangebracht.
Ook mag vanaf 2005 nog maar een set banden gebruikt worden in de kwalificatie en de race. Bandenstops zullen dus tot het verleden gaan behoren, al moeten de auto’s natuurlijk nog wel stoppen voor brandstof. Verder worden tal van aërodynamische beperkingen opgelegd. Mario Theissen van BMW beklaagde zich over de motorenregel. “We zijn het allemaal eens over de verlangde levensduur”, zei hij. “Maar die achtcilinders zien we helemaal niet zitten.”
Ook Honda is geen voorstander van kleinere motoren. “We willen een reglement dat ons de kans geeft ons te onderscheiden van de rest”, aldus Otmar Szafnauer. “Dat kan met het nieuwe reglement niet.” Anders dan BMW dreigt Honda niet met opstappen als de FIA zijn zin doorzet. “Stoppen is wel het makkelijkste wat je kan doen. Wij geloven in deze sport en kiezen ervoor te vechten in het belang van de Formule 1.”
Er waren ook positieve geluiden te horen, bijvoorbeeld van Renault-teambaas Flavio Briatore. “De nieuwe regels zijn zoals we verwachtten en ik ben helemaal voor.” De Italiaan praat wel voor zijn beurt, want hoewel hij teambaas is, reikt zijn invloed niet tot de motorenafdeling van Renault. Renault-president Patrick Faure heeft zich vooralsnog onthouden van commentaar.
Ze zijn weer slim bezig om schumi van de wereldtitel te proberen te houden maar ze gaan er alleen de andere teams mee kloten.. ferrari en renault zien het zelfs wel zitten ^^, go ecclestone .....
|
Selecta
wzl-lid
Sinds 11/2/2004
T:11 -
R:66
|
25/10/2004 -
2:41u
| Quote
|
benieuwd of het gaat helpen
|
Hellrazor
wzl-lid
Sinds 11/12/2003
T:1 -
R:10
|
31/10/2004 -
10:22u
| Quote
|
Ik denk het niet. Tzou maar helpen als iedereen hetzelfde chassis + motor kreeg.
|
Juurn
wzl-lid
Sinds 5/3/2004
T:43 -
R:817
|
31/10/2004 -
10:25u
| Quote
|
Hellrazor schreef: Ik denk het niet. Tzou maar helpen als iedereen hetzelfde chassis + motor kreeg. Wat nooit mogelijk is rofl..
|