NAVIGATIE
• Sports overzicht
• Zoeken
RUBRIEKEN
• FAQ / Help
• Wat mag niet?
• WZL Wedstrijden
• WZL Chat
• WZL Toolbar
• WZL Statistieken
• WZL leden
• WZL shop
• E-cards
RSS 
• Fun-feed
• Babe-feed
• Stud-feed
Een groot aantal pokerrooms geven
de mogelijkheid om poker te spelen op internet en geld te storten via het veilige iDeal betaalsysteem.
|
Origineel bericht
|
Juurn
Sinds 5/3/2004
T: 43
R: 817
|
23/4/2006 -
21:44u
|
Quote
|
Europa, Nürburgring
Historie circuit
In 1927 was de ’oude’ Nürburgring, 22,810 kilometer en 176 bochten lang, voor het eerst gastheer van de Grand Prix van Duitsland. Die race werd een prooi voor Otto Merz in een Mercedes-SSKL-sportwagen. De originele ’Ring’ was zowel beroemd vanwege de enorme uitdaging, als berucht omdat het er levensgevaarlijk was. Er zijn dan ook veel coureurs verongelukt. Het bekendste ongeluk aldaar kostte de hoofdpersoon nét niet het leven, want Niki Lauda herstelde op wonderbaarlijke wijze. Hij zorgde er echter voor, dat de Ring nooit meer in aanmerking kwam voor een Formule 1-race. Dat maakte hem niet populair, maar hij had gewoon gelijk. Vanwege de exorbitante lengte was het ondoenlijk om het circuit afdoende te beveiligen en te controleren. Daarvoor zou je vijf keer zoveel baanposten en brandweerauto’s nodig hebben gehad - om van andere problemen maar te zwijgen. In 1984 werd een geheel nieuwe circuit gebouwd, dat in dat jaar de Grand Prix van Europa mocht huisvesten. Eén keer, in 1985, mocht de race op de nieuwe Nürburgring zich zelfs de titel Grand Prix van Duitsland toeëigenen. Na tien jaar van betrekkelijke stilte werd het voortbestaan van het circuit gered doordat de FIA toestemming gaf om een tweede Grand Prix op Duitse bodem te organiseren.
Historie Grand Prix
Vroeger was ’Grand Prix de l’Europe’ een eretitel, die ieder jaar aan een bepaalde Grand Prix werd toegekend. Dat gebeurde voor het eerst bij de Grand Prix van Italië 1923. Zo werd tot en met 1968, met enkele onderbrekingen, ieder jaar een nationale Grand Prix voor deze uitsluitend statusverhogende eer uitverkoren. In 1983 werd deze oude traditie aangegrepen om naast de gebruikelijke ’nationale’ Grand Prix’ nóg een Grand Prix te laten verrijden - niet meer vanwege de status, zoals vroeger, maar uit louter financiële overwegingen. Zo werd Duitsland dankzij de inbreng van Michael Schumacher voor de Formule 1 in commercieel opzicht zo belangrijk, dat men daar maar wat graag een tweede Formule 1-race wilde organiseren. Daarom kwam er in 1995, 1996, 1999 en 2000 speciaal voor deze gelegenheid een ’Duitse’ Grand Prix van Europa bij, terwijl deze race in 1997 en 1998 slinks werd omgedoopt in Grand Prix van Luxemburg (nét zoals de race op het Italiaanse Imola Grand Prix van San Marino heet). De winnaar van 2002 luisterde naar de naam Rubens Barrichello. Ralf Schumacher finishte in 2003 voor teamgenoot Montoya, een Williams-dubbel derhalve. Europa 29 mei 2005 Drama voor Raikkonen. De Fin lijkt op weg naar zijn derde zege van het seizoen, als hij in de laatste ronde uitvalt met een kapotte rechter voorband. Raikkonen had bij een eerdere inhaalmanoeuvre op Jacques Villeneuve zijn band al beschadigd en dat kost hem uiteindelijk de zege. Alonso profiteert optimaal en wint. Nick Heidfeld was de snelste in de kwalificatie (1:30.081) en komt als tweede over de eindstreep. De derde plaats is voor Rubens Barrichello. Eerdere winnaars 2005 Fernando Alonso (Renault) 2004 Michael Schumacher (Ferrari) 2003 Ralf Schumacher (Williams) 2002 Rubens Barrichello (Ferrari) 2001 Michael Schumacher (Ferrari) 2000 Michael Schumacher (Ferrari) 1999 Johnny Herbert (Stewart) 1998* Mika Hakkinen (McLaren) 1997* Jacques Villeneuve (Williams) 1996 Jacques Villeneuve (Williams) 1995 Michael Schumacher (Benetton) *In 1997 en 1998 heette de race Grand Prix van Luxemburg
 Bron: © http://plod.popoever.com/upfiles/img/050822/nurburgring.jpg
|
|
|