Draco
wzl-lid
Sinds 5/12/2004
T: 1419
R: 2181
|
6/7/2006 -
18:51u
| Quote
|
 Bron: © http://www.autokampioen.nl/published/akm/content/afbeeldingen/2006_2/nieuws/0607volkgogti2-373224_enlarged.jpg
Geïnspireerd door filmkever Herbie hebben de ingenieurs van Volkswagen een ‘autonoom’ rijdende Golf GTI gebouwd. Deze ‘53+1’ (een verwijzing naar het startnummer van Herbie) speurt zelf naar de contouren van een circuit, om vervolgens volgas dat circuit te ronden.
 Bron: © http://www.autokampioen.nl/published/akm/content/afbeeldingen/2006_2/nieuws/0607volkgogti1-373217_enlarged.jpg
Als een hond die met zijn neus door een grasveld snuffelt, zoekt de Golf met een slakkengangetje naar de pylonen die op het VW-testcircuit Ehra-Lessien zijn opgesteld. De auto maakt zelf stuurcorrecties; de laptop op de schoot van de testrijder registreert de poortjes waar de Golf net doorheen is gereden. Wanneer het circuit in kaart is gebracht, kan de bestuurder de auto op de startstreep zetten. Als de testrijder een knop heeft ingedrukt, schiet de Golf GTI als een bezetene uit de startblokken. De persoon op de bestuurdersstoel beleeft de rit van zijn leven, want hij is gedegradeerd tot passieve passagier in een auto die zelf de Michael Schumacher uithangt. De Golf GTI bepaalt namelijk zelfstandig de ideale lijn, binnen de grenzen van het circuit en van zijn eigen kunnen. Alle pylonen blijven dan ook onaangeroerd tijdens het geweld van onze testrondjes.
 Bron: © http://www.autokampioen.nl/published/akm/content/afbeeldingen/2006_2/nieuws/0607volkgogti3-373231_enlarged.jpg
Het systeem werkt als volgt: de auto bepaalt eerst zijn eigen positie met een DGPS-systeem. Dat verschilt van normaal GPS doordat het zijn informatie van een bodemzender haalt. Conventionele GPS heeft namelijk een afwijking van enkele meters en dat is natuurlijk te veel voor een zelfrijdende auto. Met een laserscanner in de voorbumper (à la Knight Rider, maar dan echt) herkent de Golf GTI 53+1 eventuele obstakels, in dit geval de pylonen op het asfalt.
Het zal nog jaren duren voor een techniek als deze geschikt is voor gebruik op de openbare weg. Volkswagen gebruikt de autonome Golf dan ook voor testwerk. Met de GTI 53+1 kunnen de testrijders meetdata achterhalen die ‘reproduceerbaar’ zijn. Deze Golf kan – in tegenstelling tot een mens – eindeloos exact hetzelfde rondje sturen.
|
ricambi
wzl-lid
Sinds 30/6/2006
T:0 -
R:4
|
6/7/2006 -
19:29u
| Quote
|
it's aliveeee.... , it's alivvveeeee!!!
zou dit in de toekomst een standaard worden ??? geen fun meer aan rijden dan als je de optie niet meer hebt om zelf het stuur eens te nemen. Als er nog een stuur in de wagen zit dan..
|
Felix Da Housecat
wzl-lid
Sinds 25/9/2004
T:87 -
R:5895
|
7/7/2006 -
12:07u
| Quote
|
ricambi schreef: it's aliveeee.... , it's alivvveeeee!!!
zou dit in de toekomst een standaard worden ??? geen fun meer aan rijden dan als je de optie niet meer hebt om zelf het stuur eens te nemen. Als er nog een stuur in de wagen zit dan.. idd geen fun
|
DRX
wzl-lid
Sinds 25/9/2004
T:0 -
R:20
|
8/7/2006 -
11:50u
| Quote
|
Zal dan wel met een automaat zijn zeker? Anders zie ik die auto nogal moeilijk van 1e naar 2e en zo gaan.
|
RaBBiT09
wzl-lid
Sinds 21/5/2006
T:3 -
R:299
|
8/7/2006 -
12:34u
| Quote
|
kijk naar de foto en u weet het antwoord..
|