NAVIGATIE

Freetime overzicht
Zoeken


  RUBRIEKEN

FAQ / Help
Wat mag niet?
WZL Wedstrijden
WZL Chat
WZL Toolbar
WZL Statistieken
WZL leden
WZL shop
E-cards

RSS

Fun-feed
Babe-feed
Stud-feed

Een groot aantal pokerrooms geven de mogelijkheid om poker te spelen op internet en geld te storten via het veilige iDeal betaalsysteem.
Overzicht » Auto's » Tuning » VW Golf GTI 53+1
Je moet ingelogd zijn om te kunnen posten...

Login gegevens
Gebruikersnaam
Wachtwoord



Nog geen lid van de WzL-groep? Lid worden!
Wachtwoord vergeten? Stuur mijn wachtwoord! | Info...
Origineel bericht
Draco 3.097
Sinds 5/12/2004
T: 1419 R: 2181
6/7/2006 - 18:51u Quote
http://www.autokampioen.nl/published/akm/content/afbeeldingen/2006_2/nieuws/0607volkgogti2-373224_enlarged.jpg
Bron: © http://www.autokampioen.nl/published/akm/content/afbeeldingen/2006_2/nieuws/0607volkgogti2-373224_enlarged.jpg


Geïnspireerd door filmkever Herbie hebben de ingenieurs van Volkswagen een ‘autonoom’ rijdende Golf GTI gebouwd. Deze ‘53+1’ (een verwijzing naar het startnummer van Herbie) speurt zelf naar de contouren van een circuit, om vervolgens volgas dat circuit te ronden.

http://www.autokampioen.nl/published/akm/content/afbeeldingen/2006_2/nieuws/0607volkgogti1-373217_enlarged.jpg
Bron: © http://www.autokampioen.nl/published/akm/content/afbeeldingen/2006_2/nieuws/0607volkgogti1-373217_enlarged.jpg


Als een hond die met zijn neus door een grasveld snuffelt, zoekt de Golf met een slakkengangetje naar de pylonen die op het VW-testcircuit Ehra-Lessien zijn opgesteld. De auto maakt zelf stuurcorrecties; de laptop op de schoot van de testrijder registreert de poortjes waar de Golf net doorheen is gereden.
Wanneer het circuit in kaart is gebracht, kan de bestuurder de auto op de startstreep zetten. Als de testrijder een knop heeft ingedrukt, schiet de Golf GTI als een bezetene uit de startblokken. De persoon op de bestuurdersstoel beleeft de rit van zijn leven, want hij is gedegradeerd tot passieve passagier in een auto die zelf de Michael Schumacher uithangt. De Golf GTI bepaalt namelijk zelfstandig de ideale lijn, binnen de grenzen van het circuit en van zijn eigen kunnen. Alle pylonen blijven dan ook onaangeroerd tijdens het geweld van onze testrondjes.

http://www.autokampioen.nl/published/akm/content/afbeeldingen/2006_2/nieuws/0607volkgogti3-373231_enlarged.jpg
Bron: © http://www.autokampioen.nl/published/akm/content/afbeeldingen/2006_2/nieuws/0607volkgogti3-373231_enlarged.jpg


Het systeem werkt als volgt: de auto bepaalt eerst zijn eigen positie met een DGPS-systeem. Dat verschilt van normaal GPS doordat het zijn informatie van een bodemzender haalt. Conventionele GPS heeft namelijk een afwijking van enkele meters en dat is natuurlijk te veel voor een zelfrijdende auto. Met een laserscanner in de voorbumper (à la Knight Rider, maar dan echt) herkent de Golf GTI 53+1 eventuele obstakels, in dit geval de pylonen op het asfalt.

Het zal nog jaren duren voor een techniek als deze geschikt is voor gebruik op de openbare weg. Volkswagen gebruikt de autonome Golf dan ook voor testwerk. Met de GTI 53+1 kunnen de testrijders meetdata achterhalen die ‘reproduceerbaar’ zijn. Deze Golf kan – in tegenstelling tot een mens – eindeloos exact hetzelfde rondje sturen.