NAVIGATIE
• Freetime overzicht
• Zoeken
RUBRIEKEN
• FAQ / Help
• Wat mag niet?
• WZL Wedstrijden
• WZL Chat
• WZL Toolbar
• WZL Statistieken
• WZL leden
• WZL shop
• E-cards
RSS 
• Fun-feed
• Babe-feed
• Stud-feed
Een groot aantal pokerrooms geven
de mogelijkheid om poker te spelen op internet en geld te storten via het veilige iDeal betaalsysteem.
|
Cryo
wzl-lid
Sinds 23/1/2005
T: 4
R: 25
|
4/5/2006 -
15:59u
| Quote
|
Pac-Man trotseert eeuwigheid
BRUSSEL Pac-Man blaast dit jaar vijfentwintig kaarsjes uit. Iedereen kent wel het spelletje met het gele koekjesmonster.
Voor sommigen zorgt Pac-Man zelfs voor een vleugje nostalgie. Professor Gust De Meyer van de KU Leuven is zo iemand. Hij is een liefhebber van retro games en een verzamelaar van arcade-spelletjes. Pac- Man noemt hij een van de meest tot de verbeelding sprekende spelletjes die ooit gemaakt werden.
«Pac-Man is een revolutionair spel», weet De Meyer, die zich specialiseert in populaire cultuur.
«In 1981, toen producent Namco het spel op de markt bracht, vormde Pac-Man de uitzondering tussen de vele ruimtespelletjes en ping pongachtige games. Maar het gele mondje sloeg meteen aan. In het eerste jaar werden honderdduizend arcadetoestellen verkocht.
» De bedenker van Pac-Man is de Japanner Toru Iwatani. Hij werkte samen met een team van acht mensen een jaar lang aan het spel. «Hij haalde zijn inspiratie uit een oude Japanse volksvertelling en kreeg het idee van het figuurtje toen hij een beet nam uit een pizza.
Wel, zo luidt althans één van de verklaringen», vertelt de prof.
De Meyer noemt Pac-Man de eerste ster van de gameswereld.
Een Lara Croft of Mario avant la lettre. «Pac-Man is een personage met filmallures», aldus de expert in populaire cultuur. Het etende mondje blijft aanspreken omdat het tegelijkertijd abstract en toch zo herkenbaar is.
«Bovendien kunnen we er ons mee identificeren», weet De Meyer.
«Pac-Man is een icoon die onze strijd tegen de kwelgeesten van het leven symboliseert.
» Het spel zelf heeft ook de basis van elk computergame in zich: er is de artificiële intelligentie, de zoektocht die in bijna elk game aanwezig is en het doolhofprincipe.
«Bij een boek of een film heb je begin, midden en einde. Dat is nooit anders. Maar bij een game is het einde altijd verschillend, zelfs bij Pac-Man. En om al die redenen zal Pac-Man de eeuwigheid trotseren», besluit De Meyer. (bs) Pacman Official website
|
Dominator
wzl-lid
Sinds 16/12/2004
T:35 -
R:809
|
4/5/2006 -
16:05u
| Quote
|
omg... freaks
|
|
|