daboykefke
chatslet
Sinds 29/10/2003
T: 49
R: 4529
|
17/1/2006 -
1:09u
| Quote
|
Autotuning heeft de laatste jaren fel aan populariteit gewonnen. De tuners opereerden echter vaak in een grijze zone.
Personalisatie van consumptiegoederen is een recent en gekend gegeven. Maar tuning bestaat al stukken langer. De auto is voor velen heel wat meer dan een vervoersmiddel en dat willen ze tonen. Het succes van films als 'The Fast and The Furious' en de vele duizenden bezoekers op tuningbeurzen tonen aan dat het hier gaat om een echte subcultuur.
Personalisatie van de wagen is niet enkel optische tuning (spuiten, stickers). In vele gevallen wordt de motor opgevoerd of de vering/ volledige ophanging aangepast. Daar wringt natuurlijk het schoentje, autoconstructeurs spenderen miljarden om veilige auto's te maken met de juiste materialen en afstellingen. De overheid kan dan ook niet toestaan dat iedereen zomaar aanpassingen doet aan zijn/haar wagen zonder enige reglementering.
Jarenlang opereerden tuners in een grijze zone en liepen ze gevaar dat hun wagen tijdens de autokeuring werd afgekeurd, om nog maar te spreken van de risico's bij een ongeval.
Om dit probleem op te lossen heeft gedurende de afgelopen maanden op het kabinet van Verkeer en Mobiliteit een werkgroep zich gebogen over de problemathiek en een voorstel van wettelijk kader uitgewerkt.
De Federatie Belgische Auto-Tuning (FBAT), een organisatie die de kleine tuners en haar noden verdedigt, heeft actief meegewerkt aan deze werkgroep. Ongeveer de helft van de verbouwingen in de tuning zijn reeds op tafel gekomen en Minister Renaat Landuyt heeft dan ook beslist dat het tijd was om er mee naar buiten te komen. FBAT heeft bij de minister kunnen bedingen om de voorstellen eerst in een website te gieten om zo nog een bijsturing mogelijk te maken op basis van de interactie van de bezoeker. Tuners zijn verfente surfers, de vele tuningsites op het internet zijn hiervan het bewijs.
Dit toch wel vernieuwend initiatief is te vinden op www.how2tune.be . De website werd gisteren voorgesteld op het autosalon te Brussel door de minister zelf. De tuningwereld reageert alvast positief op het intitiatief.
How2Tune
|
Goregasm
wzl-lid
Sinds 20/11/2003
T:76 -
R:670
|
17/1/2006 -
16:09u
| Quote
|
interesting, zeer interesting
|
Skyrider
wzl-lid
Sinds 27/9/2004
T:1 -
R:46
|
17/1/2006 -
17:26u
| Quote
|
Propere site ja
|
cush
wzl-lid
Sinds 3/12/2004
T:6 -
R:422
|
17/1/2006 -
23:12u
| Quote
|
wilt ge lachen? Alles wat op deze site staat weten we al, maar het is goed dat er plannen zijn voor een eenduidend beleid... Dat is belangrijk.
|
pantoffelheld
wzl-lid
Sinds 26/7/2004
T:15 -
R:746
|
22/1/2006 -
18:44u
| Quote
|
cush schreef: wilt ge lachen? Alles wat op deze site staat weten we al, maar het is goed dat er plannen zijn voor een eenduidend beleid... Dat is belangrijk. hahahahaaaa
|
Blade
wzl-lid
Sinds 29/12/2003
T:35 -
R:451
|
22/1/2006 -
21:35u
| Quote
|
site trekt op niks , FBAT heeft niks kunnen doorvoeren wat ZIJ moesten hebben , maar natuurlijk werden al de eisen van mhr de minister weer ingewilligd
staat juist hetzelfde als we nu weten :
GE MOOGT NIKS !!!
|
jeredvdo
wzl-lid
Sinds 3/2/2006
T:0 -
R:6
|
3/2/2006 -
10:39u
| Quote
|
Zeg jongens, hebben jullie gezien hoe oud die wetten en regels zijn die ze hanteren???
38 JAAR!!!
Ze stammen dus nog uit de tijd van de oldtimers, die met die metalen bumpers, zonder stuurbekrachtiging, airbags, om nog maar niet te spreken van goedgekeurde verlagingskits en sportuitlaten...
Enne... waarom mag bijvoorbeeld een TÜV-goedgekeurd onderdeel niet zomaar gebruikt worden? Hier moet ook weer een Belgische goedkeuring voor komen...
Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?!?
Greetz,
Speedy J Tuned Peugeot 306
|