Volvo heeft meer gegevens vrijgegeven over de C30 Design Concept die het merk volgende week in Detroit presenteert. Op de aankleding en enkele details na gaat het om de productieversie van een compacte tweedeurs. Het definitieve model zal debuteren op het Autosalon van Parijs, in september van dit jaar, en gebouwd worden in de productievestiging in Gent. Volvo wil met de C30 vooral jonge, dynamische klanten aantrekken.
De neus van de C30 Design Concept oogt dynamisch met hoekige koplampen en een lage, brede grille. In profiel zijn de dalende daklijn en de opvallende wielkasten prominent. De achterkant werd bedacht met hoefijzervormige achterlichten die de auto een specifieke, herkenbare uitstraling moeten geven, en een grote glazen deur. Die zagen we eerder al op de Volvo P1800 ES en de Safety Concept Car. De C30 meet 424cm in de lengte en is daarmee 23cm korter dan de S40. Hij is wel iets breder (178cm). Onder de kap zit een 2,4l turbo benzinemotor die 260pk levert bij 5.500t/min en is goed voor een maximumkoppel 350Nm. Het model sprint in 6 seconden naar 100km/u en heeft een begrensde topsnelheid van 250km/u. Het studiemodel staat op Pirelli Corsa 225/35 R19-banden rond 19-inch lichtmetalen velgen.
Het interieur versterkt het sportieve karakter. Voorin vinden we twee losse voorzetels die door de zwevende middenconsole van elkaar gescheiden worden. De achterzetels zijn iets naar het midden geplaatst zodat de passagiers naast behoorlijk wat ruimte om zich heen ook een goed zicht naar voren hebben. De bagageruimte is bedoeld voor het vervoeren van alledaagse spullen, maar de achterstoelen zijn neerklapbaar om een grotere kofferinhoud te creëren.
Volvo gaat de klasse van de Golf, A3 en 1-serie betreden met de C30. Een conceptcar van dit model stond als wereldprimeur op de Detroit Motor Show. In 2007 zal het model bij de dealers staan. De productieversie werd bij de poolcirkel betrapt tijdens testwerkzaamheden.
Met de C30 zal Volvo een nieuwe klasse gaan betreden. Het merk zal meer dan ooit de concurrentie aangaan met Audi en BMW. De driedeurs C30 wordt gepositioneerd in het segment van de Audi A3 en BMW 1-serie. Aangezien dit segment van ´Premium´ modellen vraagt om een eigenzinnige look heeft Volvo daar duidelijk op ingespeeld. De conceptcar C30 Design Concept was duidelijk een opvallende verschijning. Zoals het er naar uitziet op de spyshots heeft Volvo de meeste van die opvallende kenmerken inmiddels verwijderd. Daarmee wordt de C30 alsnog een relatief normaal model.
Moderne motoren Het motorenpallet zal voor een groot deel gelijk zijn aan dat van de S40/V50. Dat betekent dat we een aantal moderne benzine- en dieselmotoren aan zullen treffen in de C30. Eveneens wordt er gesproken over hybride-aandrijving. De C30 zal in de zomer van 2007 in het Belgische Gent in productie worden genomen.
de eerste foto van die volvo, daar zit alles nog snor, maar vanaf de volgende foto's loopt het grandioos verkeerd, die achterkant is zo... zo... zo non-volvo!
Officieel worden beelden en gegevens van de nieuwe Volvo C30 pas op 25 juli vrijgegeven. Op internet zijn echter al de eerste beelden gelekt.
Op de vijf gelekte foto’s is duidelijk te zien dat de C30 vrijwel identiek is aan de Design Concept die begin dit jaar werd onthuld. Opvallendste verschillen zijn de anders gestileerde voor- en achterbumper, ronde in plaats van trapeziumvormige uitlaten, iets minder uitgebouwde spatborden en het ontbreken van de zijskirts. Met de C30 wil Volvo een alternatief bieden voor auto’s als de BMW 1-serie en Audi A3. Het design van de achterzijde is geïnspireerd op o.a. de Volvo 480 en 1800 ES. In het dashboard kennen we van de S40 en V50. De C30 heeft dan ook veel met deze auto’s gemeen. Het motorenaanbod zal ook grotendeels van de S40/V50 geleend worden, maar exacte details hierover zijn nog niet bekend. Dinsdag 25 juli hopen we u alle details te kunnen melden.
De veelbesproken Volvo C30 wordt deze maand in september op de autosalon van Parijs officieel gepresenteerd aan het grote publiek. Een maandje later staan er drie zwaar getunede uitvoeringen op de SEMA-show. Sweden goes USA.
De tuners Heico, ipd en Evolve namen de C30 eens flink onder handen en laten het resultaat zien op de Amerikaanse tuningshow SEMA in Las Vegas. De Heico C30 is speciaal ontworpen voor de outdoor-mens. Met de all-wheel drive moet die in de bergen en onverharde wegen goed uit de voeten komen. Details over de prestaties houdt Heico voorlopig voor zich. Ipd heeft een bom op wielen van de normale Volvo gemaakt. De toch al niet misselijke 220 pk’s van de standaard C30 worden opgekrikt naar bijna 400 paarden. Deze concept krijgt een speciaal rempakket mee, waardoor het remmen volgens ipd net zo leuk wordt als het accelereren. De C30 van Evolve wordt volgens de tuners een echte high peformance car. Veel kunnen ze er nog niet over zeggen, maar onder de huid van deze concept schuilt een berg techniek uit de racewereld.
Op de Autosalon in Parijs toont Volvo de productieversie van de gloednieuwe C30 voor de eerste keer aan het grote publiek. Ook trekt het Zweedse merk het doek af van de C30 Sport, die voorzien is van een spoilerset en als twee druppels lijkt op de C30 Design Concept. Als klap op de vuurpijl weten we nu ook wat de compacte Volvo precies gaat kosten.
De C30 met de 100 pk sterke 1,6-liter viercilinder gaat 23.950 euro kosten, de 1,8-liter heeft 125 pk en kost 25.650 euro, terwijl Volvo voor de tweeliter viercilinder 27.600 euro wil hebben. De vijfcilinders beginnen bij de 2,4i (140 pk, 29.635 euro) en als topmotor staat de 220 pk krachtige T5 (36.770 euro) in het lijstje. Daarmee sprint de C30 in 6,7 seconden van 0 naar 100 km/u. Op het dieselfront vormt de 1,6d (28.000 euro, 110 pk, 4,9 liter per 100 kilometer) de basis en kost de 2,0d met 136 pk 30.635 euro. De dieseltopper is de D5 met 180 pk (37.005 euro), die standaard gekoppeld is aan een vijftraps Geartronic. Volvo gaat de C30 leveren in de uitrustingsniveaus die we van het merk gewend zijn. De C30 Basis is al behoorlijk uitgerust en verlaat de fabriek met standaard tractie- en stabiliteitscontrole (DSTC), Intelligent Driver Information System (IDIS) dat bijvoorbeeld inkomende telefoongesprekken tegen houdt in gevaarlijke situaties, ABS met remkrachtverdeling, antiwhiplash stoelen en uiteraard een hele rits aan airbags. Bovendien is een handbediende airco met pollenfilter standaard. De C30 Kinetic kost 1.850 euro meer en heeft onder andere een volautomatische airco standaard. De Momentum (3.550 euro extra) laat een sportiever interieur zien en voegt een cruise control, boordcomputer, mistlampen en ‘n regensensor toe. De Summum (5.950 extra) is daarentegen ingesteld op luxe en biedt metallic lak, 17-inch velgen, bi-xenonverlichting en parkeersensoren. Kopers kunnen de Volvo C30 volledig aanpassen aan hun eigen smaak. De auto is leverbaar in veel kleurencombinaties waarbij de onderste bumperranden desgewenst in een contrasterende tint zijn gespoten. Daarnaast is de optielijst enorm. De alom gelouterde High Performance Audio van de Deense geluidsspecialist Dynaudio kost bijvoorbeeld 2.800 euro terwijl een achterspoiler, standaard op de T5 en D5, voor 395 euro in de prijslijst staat. Het Blind Spot Information System wordt ook op de C30 leverbaar. Volgens Volvo zullen veel C30-rijders kiezen voor de Dynamic-line, bestaande uit een achterspoiler, verlaagd sportonderstel, met leer bekleed stuurwiel en versnellingspook, 17-inch velgen en aluminium inleg op dashboard en portieren. Op de Kinetic en Momentum kost dit pakket 1.050 euro, de Summum krijgt dit pakket voor 850 euro. De nieuwe Volvo C30 staat half december bij de Nederlandse dealers.
Misschien ben ik de enigste die het ziet. Maar deze Volvo doet mij denken aan een tje van '86. De Volvo 480, vooral de achterkant doet het mij er aan denken.
Volvo gaat concurreren met de A3, Golf en Astra door de C30 op de markt te brengen. De Volvo C30 spreekt een voor Volvo relatief jonge doelgroep aan. Het model heeft een eigenzinnige vormgeving en verwijst naar Volvo´s verleden.
De C30 is in tegenstelling tot zijn concurrenten een vierpersoonsauto. Dit zodat de twee individuele achterzetels genoeg ruimte voor het hoofd en de benen kunnen bieden. Met zijn lengte van 4,252 meter, breedte van 1,782 meter en hoogte van 1,447 meter moet hij toch voldoende ruimte kunnen bieden aan vier personen. De bagageruimte meet 364 liter.
Veiligheid Volvo zou Volvo niet zijn als ze niet uitvoerig naar de veiligheid hebben gekeken. De C30 is daarom ook uitgerust met een hele reeks airbags. Verder noteren we gordelspanners op de vier zetels, krachtbegrenzers op de voorzetels, inklapbare pedalen, SIPS (Side Impact Protection System) en het WHIPS (Whiplash Protection System). WHIPS zit standaard op de voorzetels en beperkt het gevaar voor nekletsels en whiplash bij een aanrijding van achteren. Håkan Abrahamsson, project manager voor de C30, zegt er het volgende over; "Hoewel de C30 22 centimeter compacter is dan de S40, en hij een glazen achterklep heeft, is hij even veilig bij een aanrijding aan de achterzijde. Een vergelijkbare carrosseriestructuur helpt de vervorming te beperken, en de beschermingssystemen in het interieur zijn identiek aan die van de S40."
Personalisering De nieuwe Volvo C30 is leverbaar in 14 verschillende kleuren. Daarnaast is er voor de klant de keuze om de auto met een bodykit uit te rusten. De bodykit wordt in tal van kleuren aangeboden. De kit is verkrijgbaar in de koetswerkkleur of in een afwijkende kleur. Ook het interieurprogramma werd ontworpen om tegemoet te komen aan de vraag naar personalisering bij de doelgroep. Zo is de standaard zetelbekleding onder meer verkrijgbaar in een rode of blauwe uitvoering. Maar ook de keuze van de vloermatten is deels vrij. Ook is de middenconsole verkrijgbaar in drie versies. Het inlegwerk in Virtual White is totaal nieuw en werd geïnspireerd door de moderne en glanzende oppervlakken uit de wereld van de sport en de informatica. Hetzelfde materiaal wordt ook in de deurhandgrepen binnenin herhaald.
Motorengamma Volvo biedt haar klanten de keuze uit 8 verschillende motoren, waarvan 3 diesel- en 5 benzine krachtbronnen. Bij de diesels bestaat het gamma uit de 1.6 D (110 pk en 240 Nm), de 2.0 D (136 pk en 320 Nm) en de D5 (163 pk en 340 Nm). Bij de benzinevarianten is er keuze uit de 1.6 met 100 pk, de 125 pk sterke 1.8, de 2.0 met 145 pk en als topmodel de T5 met 2,5 liter vijfcilinder turbomotor met 220 pk. De beide vijfcilinders (T5 en D5) zijn optioneel uit te rusten met Geartronic vijftraps automatische transmissie. Ook goed om te weten; de dieselmotoren zijn standaard voorzien van een roetfilter.
Standaarduitrusting Standaard wordt elke C30 uitgerust met onder andere ABS, DSTC (Dynamic Stability and Traction Control), airco, elektrische ramen en spiegels en een radio/CD-speler. Naast deze standaard versie heeft de C30 drie duurdere uitvoeringen namelijk; Kinectic, Momentum en Summum. De Kinectic heeft bovenop de standaarduitrusting onder andere 16 inch lichtmetalen wielen, climate control en een met leer bekleed stuur en versnellingspook. De Momentum heeft naast de extra uitrusting van het Kinectic pakket ook nog eens cruise controle, regensensor, mistlampen en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel met lendensteun. Het topmodel, de Summum, heeft bovenop de Momentum lederen bekleding, verwarmbare voorstoelen, bi-xenon verlichting en 17 inch lichtmetalen wielen.
Prijzen De nieuwe Volvo C30 is leverbaar vanaf € 18.950,- voor de basis 1.6. De 1.8 is er vanaf € 20.500,- en de 2.0 kost minimaal € 22.000,-. Het topmodel, de T5, is leverbaar vanaf € 30.950,-. Diesel kan al vanaf € 21.250,- met de 1.6 D, de 2.0 kost € 22.750,- en de D5 is er voor minimaal € 25.600,-. De productie van de C30 start in december.
Simpel gezegd is de Volvo C30 niet veel meer dan een 22 centimeter kortere, driedeurs versie van de bekende S40, een Zweeds alternatief voor het bestaande aanbod in de compacte middenklasse waar Golf en Astra domineren. Maar dat blijkt bij nadere beschouwing net iets te kort door de bocht.
De C30 is geen dertien in een dozijn hatchback, maar een compacte luxe vierzitter die ontworpen is om de strijd aan te binden met auto’s als de Audi A3, de BMW 1-serie en de Alfa 147. Ondanks grote familiegelijkenis deelt de C30 praktisch geen lijn met de S40 waarvan hij is afgeleid. De neus is duidelijk Volvo maar toch net even anders. De net iets gewaagdere styling wordt bekroond met een volledig uit glas opgetrokken achterklep. Het resultaat is een auto die duidelijk herkenbaar is als een stoere Zweed, maar dan vlotter en dynamischer dan we gewend waren. In het interieur herkennen we het dashboard met de vrijstaande middenconsole uit de S40, maar achterin treffen we niet zoals in de S40 bank maar twee separate zetels aan, net zoals destijds bij de 480 ES; de C30 is dan ook een echte vierzitter. Ondanks de schuin aflopende daklijn is er voldoende hoofdruimte, maar waar de vier inzittenden genoeg plaatst hebben, is de bagageruimte ronduit klein, 251 liter is niet veel. Het is ook niet de opzet van Volvo geweest om er een familieauto van te maken. De C30 wordt geleverd met een vijftal benzinemotoren en drie diesels. Van de 100 pk sterke 1.6 benzine tot de 220 pk leverende T5 en van de 109 pk 1.6D tot 180 pk D5, het zijn stuk voor stuk bekende krachtbronnen. Het onderstel is opvallend stil, er kraakt of piept niets en de auto ligt erg stabiel op de weg. De goedkoopste C30 kent een vanafprijs van € 23.950, best pittig voor een compacte hatchback, maar daarmee is de auto net een paar honderd euro goedkoper dan een A3 1.6 of een 116i en lijken de Zweden een sterke troef in handen te hebben om verwende middenklasse-rijders te laten kiezen voor de kleine, hippe en prima rijdende Volvo die vanaf half december in de showroom staat.
LowLife schreef: Misschien ben ik de enigste die het ziet. Maar deze Volvo doet mij denken aan een tje van '86. De Volvo 480, vooral de achterkant doet het mij er aan denken.
Volvo komt binnenkort met een hybride C30. In tegenstelling tot de veel van de huidige hybrides wordt het een dieselhybride.
Dat melden onze collega’s van AutoBild. De motor van de C30 zal een generator bevatten die naar keuze de batterij oplaadt of de kracht naar de wielen stuurt. De Volvo kan 75 kilometer op de batterijen rijden, daarna wordt automatisch de dieselmotor gebruikt voor de aandrijving. Verdere details over de auto zijn niet bekend, ook niet of Volvo deze C30 puur als concept car ziet of dat er serieuze productieplannen zijn. Het is de bedoeling dat de dieselhybride zijn debuut maakt op een evenement met als thema alternatieve brandstoffen, dat Michelin later dit jaar in Sjanghai organiseert.
LowLife schreef: Misschien ben ik de enigste die het ziet. Maar deze Volvo doet mij denken aan een tje van '86. De Volvo 480, vooral de achterkant doet het mij er aan denken.
De Volvo C30 profiteert van de wijzigingen die onlangs bekend werden gemaakt voor de S40 en V50. Voor de T5 levert dat iets meer vermogen op, de D5 wordt ook met handbak leverbaar.
Dat de S40 en V50 een facelift ondergaan, heeft uiteraard geen gevolgen voor het uiterlijk van de nog zeer verse C30. Wel krijgt de 2.5 turbo vijfcilinder van de T5 er 10 pk bij, wat het totaal op 230 pk brengt. De wijzigingen gaan met modeljaar 2008 in, dus in de zomer. Later dit jaar wordt de C30 D5 net als de S40/V50 met de vijfcilinder diesel ook leverbaar met een handgeschakelde zesversnellingsbak, nu is de D5 er alleen met Geartronic automaat. Verder past Volvo nog wat veiligheidsitems aan. Wanneer er een airbag afgaat, springen automatisch de alarmlichten aan en met het Emergency Brake Light knipperen de drie remlichten vijf keer per seconde bij een noodstop. Net als bij de S40 en de V50 wordt het Volvo-logo in de grille groter.
Volvo mag zijn kruit qua nieuwe modellen dan al grotendeels verschoten hebben op de Autosalon van Genève, dat wil niet zeggen dat het merk helemaal geen nieuws brengt naar de IAA in Frankfurt. De Zweden gaan namelijk op de zuinige toer met de C30 Efficiency. De Volvo C30 Efficiency heeft een 105 pk sterke 1,6-liter turbodiesel aan boord. Het verbruik van de auto ligt op ongeveer 3,7 liter per 100 kilometer en de CO2-uitstoot ligt onder de 120 gram per kilometer. Dit is een belangrijke stap voor het Zweedse merk, omdat de Europese Unie autofabrikanten verplicht om vanaf 2012 een gemiddelde CO2-uitstoot te hebben die onder deze waarde ligt. Volvo bereikt dit lage verbruik door aanpassingen aan de C30 die aan die van Volkswagens Bluemotion-modellen doen denken. Er zijn aanpassingen aan de aerodynamica, de rolweerstand van de banden is lager en de versnellingen zijn langer dan in een gewone C30. In 2008 komt ook een 2,0-liter turbodiesel met Powershift-transmissie beschikbaar voor de C30, S40 en V50. Deze transmissie heeft twee parallel werkende koppelingsplaten zoals ook Volkswagens DSG dat heeft, waardoor er bij het schakelen een lager brandstofverbruik is dan met een conventionele automaat.