NAVIGATIE

Freetime overzicht
Zoeken


  RUBRIEKEN

FAQ / Help
Wat mag niet?
WZL Wedstrijden
WZL Chat
WZL Toolbar
WZL Statistieken
WZL leden
WZL shop
E-cards

RSS

Fun-feed
Babe-feed
Stud-feed

Een groot aantal pokerrooms geven de mogelijkheid om poker te spelen op internet en geld te storten via het veilige iDeal betaalsysteem.
Overzicht » Computer » Programmeren » probleem met java
Onderaan pagina
groonz 2.941
wzl-lid
Sinds 20/1/2005
T: 4 R: 9
10/8/2005 - 12:12u | Quote
gegroet

voor mijn erexamens moet ik oa jammer genoeg java erdoen.

nu zit ik vast aan een bepaalde oefening. het gaat over de oefening 8.9 van het boek "en dan is er ... java" van gertjan laan.

wie kan mij helpen

alvast bedankt.
Losealot
Beachboy
Sinds 24/9/2004
T:55 - R:1358
10/8/2005 - 12:26u | Quote
aa die oefening, natuurlijk, das toch simpel.

nee, ff serieus, kun je de oefeningen inscanne/overtypen/... want zo zijn we er niet veel mee
Quagmire 3.748
wzl-lid
Sinds 18/11/2003
T:62 - R:1458
10/8/2005 - 12:36u | Quote
inderdaad......ik wil het probleem gerust eens bekijken, maar ik heb het boek jammer genoeg zelf niet
groonz 2.941
wzl-lid
Sinds 20/1/2005
T:4 - R:9
10/8/2005 - 12:39u | Quote
ik ga eens gewoon de opgave doorgeven. het is in het hoofdstuk over methodes, dus ik veronderstel dat we een of meer methodes gaan moeten gebruiken.

opgave:
schrijf een applet die bij de start alleen twee knoppen toont. afhankelijk van de knop waarop je klikt krijg je een muur van rode baksteen of van grijze betonblokken. zoals je weet zijn betonblokken groter dan bakstenen.


ik krijg jammer genoeg de figuur die in he tboek staat niet up geload.

hopelijks gaat het zo ook.

alvast bedankt

Laatst aangepast door groonz op 10/08/2005 12:40:40u (2x aangepast)
groonz 2.941
wzl-lid
Sinds 20/1/2005
T:4 - R:9
10/8/2005 - 12:42u | Quote
als het kan helpen. voorlopig heb ik dit al.

import java.awt.*;
import java.applet.*;
import java.awt.event.*;

public class testje extends Applet
{
Button steen, beton;
int k, xPos, yPos, lengte, breedte, afstand;

public void init()
{
steen = maakKnop("steen";
beton = maakKnop("beton";
}

public void paint(Graphics g)
{
for( k=3;k<10;k++)
{
tekenSteen(g,30,80,20,10,4);

}

}

Button maakKnop(String tekst)
{
Button knop = new Button(tekst);
add(knop);
return knop;
}

void tekenSteen(Graphics g, int xPos, int yPos, int lengte, int breedte, int afstand)
{

for(int i=0;i<10;i++)
{
g.setColor(Color.orange);
g.fillRect(xPos, yPos, lengte, breedte);
xPos+=lengte+afstand;
yPos=k*(breedte+afstand);
}
}
}



maar het grote probleem is dat ik in mijn knophandler nie kan verwijzen naar de methode paint of tekensteen.
groonz 2.941
wzl-lid
Sinds 20/1/2005
T:4 - R:9
10/8/2005 - 13:15u | Quote
import java.awt.*;
import java.applet.*;
import java.awt.event.*;

public class testje extends Applet
{
Button steen, beton;


public void init()
{
steen = maakKnop("steen";
beton = maakKnop("beton";
}

Button maakKnop(String tekst)
{
Button knop = new Button(tekst);
knop.addActionListener( new KnopHandler());
add(knop);
return knop;
}

int k, xPos, yPos, lengte, breedte, afstand;

public void paint(Graphics g)
{
for( k=3;k<10;k+=2)
{
tekenMuur(g,xPos,yPos,lengte,breedte,afstand);

}
for (k=4;k<11;k+=2)
{
tekenMuur(g,xPos-(lengte/2),yPos,lengte,breedte,afstand);
}

}

void tekenMuur(Graphics g, int xPos, int yPos, int lengte, int breedte, int afstand)
{

for(int i=0;i<10;i++)
{

g.fillRect(xPos, yPos, lengte, breedte);
xPos+=lengte+afstand;
yPos=k*(breedte+afstand);
}
}

class KnopHandler implements ActionListener
{
public void actionPerformed (ActionEvent e)
{
if(e.getSource()==steen)
{

xPos=30;
yPos=80;
lengte=20;
breedte=10;
afstand=4;
repaint();
}
if(e.getSource()==beton)
{
xPos=30;
yPos=80;
lengte=40;
breedte=20;
afstand=6;
repaint();
}

}
}
}



ondertussen heb ik dit al kunnen verwezenlijken, de knoppen werken nu al maar de kleur van de stenen blijft zwart. maar in mijn knophandler kan ik niet met g.setColor werken. maar in mijn graphics g moet het signaal komen van mijn knophandler , dus daar kan ik ook al nie mijn setcolor plaatsen.

en dan nog da vervelend blokje dat neit in de rij thuis hoort.

ik blijf zoeken. alvast bedankt
groonz 2.941
wzl-lid
Sinds 20/1/2005
T:4 - R:9
10/8/2005 - 13:19u | Quote
import java.awt.*;
import java.applet.*;
import java.awt.event.*;

public class testje extends Applet
{
Button steen, beton;


public void init()
{
steen = maakKnop("steen";
beton = maakKnop("beton";
}

Button maakKnop(String tekst)
{
Button knop = new Button(tekst);
knop.addActionListener( new KnopHandler());
add(knop);
return knop;
}

int k, xPos, yPos, lengte, breedte, afstand;

public void paint(Graphics g)
{
for( k=3;k<10;k+=2)
{
tekenMuur(g,xPos,yPos,lengte,breedte,afstand);

}
for (k=4;k<11;k+=2)
{
tekenMuur(g,xPos-(lengte/2),yPos,lengte,breedte,afstand);
}

}

void tekenMuur(Graphics g, int xPos, int yPos, int lengte, int breedte, int afstand)
{

for(int i=0;i<10;i++)
{

g.fillRect(xPos, yPos, lengte, breedte);
xPos+=lengte+afstand;
yPos=k*(breedte+afstand);
}
}

class KnopHandler implements ActionListener
{
public void actionPerformed (ActionEvent e)
{
if(e.getSource()==steen)
{

xPos=30;
yPos=80;
lengte=20;
breedte=10;
afstand=4;
repaint();
}
if(e.getSource()==beton)
{
xPos=30;
yPos=80;
lengte=40;
breedte=20;
afstand=6;
repaint();
}

}
}
}



ondertussen heb ik dit al kunnen verwezenlijken, de knoppen werken nu al maar de kleur van de stenen blijft zwart. maar in mijn knophandler kan ik niet met g.setColor werken. maar in mijn graphics g moet het signaal komen van mijn knophandler , dus daar kan ik ook al nie mijn setcolor plaatsen.

en dan nog da vervelend blokje dat neit in de rij thuis hoort.

ik blijf zoeken. alvast bedankt
groonz 2.941
wzl-lid
Sinds 20/1/2005
T:4 - R:9
10/8/2005 - 13:44u | Quote
import java.awt.*;
import java.applet.*;
import java.awt.event.*;


public class testje extends Applet
{
Button steen, beton;
Color kleur;

public void init()
{
steen = maakKnop("steen";
beton = maakKnop("beton";
}

Button maakKnop(String tekst)
{
Button knop = new Button(tekst);
knop.addActionListener( new KnopHandler());
add(knop);
return knop;
}

int k, xPos, yPos, lengte, breedte, afstand;

public void paint(Graphics g)
{
for( k=3;k<10;k+=2)
{
tekenMuur(g,xPos,yPos,lengte,breedte,afstand);

}
for (k=4;k<11;k+=2)
{
tekenMuur(g,xPos-(lengte/2),yPos,lengte,breedte,afstand);
}

}

void tekenMuur(Graphics g, int xPos, int yPos, int lengte, int breedte, int afstand)
{

for(int i=0;i<10;i++)
{
g.setColor(kleur);
g.fillRect(xPos, yPos, lengte, breedte);
xPos+=lengte+afstand;
yPos=k*(breedte+afstand);
}
}

class KnopHandler implements ActionListener
{
public void actionPerformed (ActionEvent e)
{
if(e.getSource()==steen)
{

xPos=30;
yPos=80;
lengte=20;
breedte=10;
afstand=4;
repaint();
kleur=Color.orange;
}
if(e.getSource()==beton)
{
xPos=30;
yPos=80;
lengte=40;
breedte=20;
afstand=6;
repaint();
kleur=Color.gray;
}

}
}
}


kweet nie of er nog mensen aan het zoeken zijn, maar voor diegene die dit wel doen: dit heb ik voorlopig. de kleuren zijn al in orde, de knoppen werken, maar ik heb nog steeds die vervelende blok die niet in het rijtje past

maar ik ben al content over wat ik nu gevonden eb
Losealot
Beachboy
Sinds 24/9/2004
T:55 - R:1358
10/8/2005 - 15:36u | Quote
das een beetje spaghetti code hoor, schrijf gewoon een detige paintcomponent ofzo
maak een boolean beton aan, en laat de paintcomponent checken of die boolean true of false is en aan de hand daarvan de stenen en kleuren doet, je knoppekes zetten dan gewoon die boolean op true of op false, en roept de repaint() op
raz 3.457
wzl-lid
Sinds 30/3/2004
T:30 - R:443
17/8/2005 - 1:32u | Quote
lol, dude, staat da ni op t MCT forum?
www.mctforum.tk

Laatst aangepast door raz op 17/08/2005 1:33:51u (1x aangepast)
stalin 3.568
wzl-lid
Sinds 14/10/2004
T:14 - R:369
20/8/2005 - 19:59u | Quote
en dan nog iets.
Bij dien boek zit er een cd, kijk anders even of de oplossing er niet opstaat, vorig jaar, in mijn eerste jaar heb ik daar veel oplossingen op gevonden.
Kben wel nie zeker dat die oplossing er op staat.
 
Bovenaan pagina