NAVIGATIE

Freetime overzicht
Zoeken


  RUBRIEKEN

FAQ / Help
Wat mag niet?
WZL Wedstrijden
WZL Chat
WZL Toolbar
WZL Statistieken
WZL leden
WZL shop
E-cards

RSS

Fun-feed
Babe-feed
Stud-feed

Een groot aantal pokerrooms geven de mogelijkheid om poker te spelen op internet en geld te storten via het veilige iDeal betaalsysteem.
Overzicht » Computer » Games » Pac-Man vreet 25 kaarsjes op
Je moet ingelogd zijn om te kunnen posten...

Login gegevens
Gebruikersnaam
Wachtwoord



Nog geen lid van de WzL-groep? Lid worden!
Wachtwoord vergeten? Stuur mijn wachtwoord! | Info...
Origineel bericht
Sergi 3.347
Sinds 27/9/2004
T: 6 R: 205
9/8/2005 - 15:00u Quote
http://www.1980-games.com/jeux-anciens/jeux-java/images/affiches/pacman.jpg
Bron: © http://www.1980-games.com/jeux-anciens/jeux-java/images/affiches/pacman.jpg


Pac-Man vreet 25 kaarsjes op

,,Jaarlijks 30 miljard dollar bedrijfswinst dankzij een pizza margherita waarvan ik één punt had opgegeten...''
Toru Iwatani, de ontwerper van het computerspel-icoontje Pac-Man, had er 25 jaar geleden in de verste Japanse verte nooit aan gedacht dat zijn geesteskind de kassa zo stevig zou laten rinkelen. Die van zijn werkgever althans, want de nu 50-jarige ontwerper heeft geen extraatje overgehouden aan zijn speelse maar wereldveroverende creatie.

Een eng bureautje op het einde van een al even enge gang in een grijze industriële wijk in Yokohama: het denk- en werkterrein van Toru Iwatani. Niet alle genieën worden blijkbaar in de watten gelegd. ,,Een genie? Ach, ik ben maar een klein radertje in de firma'', wuift de geestelijke vader van Pac-Man met een brede glimlach alle lof weg.

Er zijn ook geen 25 kaarsjes aan te pas gekomen om de verjaardag van Pac-Man te vieren. ,,In 1980 werd inderdaad mijn wezentje geboren, maar de figuur was in feite al anderhalf jaar eerder verwekt'', zegt hij. ,,Als computerprogrammeur was het me opgevallen dat alleen jongens geïnteresseerd waren in de speelzalen en de prullen die toen op de markt verschenen. Er telde bovendien maar één zaak in die spelletjes: geweld. Dat stoorde me enorm. Daardoor vond ik de motivatie om iets rustigers, iets ludiekers, iets geweldlozers te bedenken. Iets dat ook meisjes en vrouwen ook zou kunnen aanspreken.''

,,Ik trok naar cafés en eethuizen om te luistervinken waarover vrouwen het onder elkaar meestal hadden. Mode en mannen scoorden het hoogst. Daarna kwam eten. Eureka! Eten, vreten, bijten, peuzelen, doorslikken, ... Daarmee moesten we het kunnen doen. Toen ik op een dag in Tokyo een pizza margherita voorgeschoteld kreeg, ging het licht helemaal aan: een figuur in die pizza-vorm, dat zou het worden.''

Achttien maanden werkte Iwatani met een team aan het concept van Pac-Man. Toen ook aan geesten en spoken als medespelers in de creatie gedacht werd, was de zaak bijna beklonken. Nog wat 'krachtpillen' voor de hoofdrolspeler erbij om de slinkse Clyde, Blinky, Pinky en Inky te temmen en, bingo, de kassa kon beginnen rinkelen.

,,Ik denk dat Pac-Man uiteindelijk zo'n knaller is geworden omdat wij voor het eerst figuren met een menselijk karakter hebben opgevoerd'', zegt Iwatani. ,,Tevoren moesten we het stellen met machines waar we toch niet te veel om gaven als die in een mum van tijd in de prak werden geschoten. Maar een sympathiek wezentje als Pac-Man ten onder laten gaan, nee, dat kon niemand over zijn hart krijgen.''

(bron: DSO - 09/08/2005)

Pac-Man (voor wie het nog een keertje wil spelen)