De Mazda Furai hinkt op twee gedachten. Hij weet niet of hij nu een raceauto of een auto voor straatgebruik is.
Mazda weet de informatie over zijn concept cars altijd met veel mystiek in te kleden. Bij de Nagare-serie van showmodellen wordt geprobeerd om snelheid op een organische manier vorm te geven. Zo hebben we al een visuele interpretatie van de dampkring gezien, een auto die is geïnspireerd op de vorm van een golf en een auto die een vorm heeft die is gebaseerd op de bewegingen van lava over een bergwand. Voor de Furai hebben de ontwerpers hun gedachte laten gaan over hoe het geluid van de wind er uit ziet als het een vorm zou hebben. Een beetje zweverig is het allemaal wel. Wellicht zaten er tijdens de lunch in de Mazda-kantine vreemde paddestoelen in de champignonsoep. Met de Furai viert Mazda dat er al veertig jaar aan de weg wordt getimmerd met de rotatiemotor, zoals de wankelmotor daar in de loop der jaren is gaan heten. Hij is gebaseerd op de raceauto met het Courage-chassis dat twee seizoenen heeft dienstgedaan in de American Le Mans-serie. De auto is doorontwikkeld door de raceafdeling van Mazda en is voorzien van een 450 pk sterke drieschijfs rotatiemotor. De topsnelheid is 290 km/u. Met de Furai probeert Mazda een brug te slaan tussen de straat- en de raceauto’s van Mazda. De Japanners hebben zich daarbij niets aangetrokken van de beperkingen die gelden bij het ontwerp van een raceauto en hebben dankbaar gebruik gemaakt van het feit dat de auto alleen maar een showmodel is. De ontwerpers zijn dus lekker losgegaan. Het silhouet van de Furai is om te beginnen opmerkelijk. Hij is twee meter breed, maar niet meer dan een meter hoog; en dat kom je maar zelden tegen. De carrosserie is gemaakt van een koolstofvezel en composietmateriaal. In het interieur is werk gemaakt van luxueus aanvoelende materialen om het personenautogevoel te versterken. Het stuurwiel met schakelflippers en ingebouwd display doen sterk denken aan een raceauto. Ook de kleurstelling heeft te maken met Mazda’s erfenis op het circuit. Het matzwart met rode en oranje details is rechtstreeks geïnspireerd op de 787B. Dat is de raceauto waarmee in 1991 de 24 Uren van Le Mans is gewonnen. Tot nu toe is Mazda de enige Japanse constructeur die dat ooit voor elkaar heeft gekregen.